Hver anden måned kommer der et nyt ?buzz word? i teknologiens verden. Det kan være svært at følge med, og ofte kan det faktisk slet ikke betale sig: det er som så mange andre trends: de dør ud igen, og man vil fortryde de resourcer man har brugt på at ?være med? i noget temporært.

Vi så det med outsourcing. Pludselig var det det nye sort, og alle virksomheder flyttede lige pludselig deres udvikling til Indien eller Filippinerne. Det så fantastisk ud på papiret ? billigere lønninger gav mulighed for besparelser og skalering! Det viste sig dog hurtigt, at det ikke var helt uden komplikationer sådan at have primære dele af ens operation liggende på den anden side af jorden. Kombinér det, med kulturelle forskelle og tidsforskel, og det er let at se hvorfor mange virksomheder knækkede nakken på den beslutning. Selvfølgelig lykkedes det for nogen ? men andre fik øjnene op for, at man bør tænke kritisk over at gå med på den nyeste trend.

Et buzz word der for alvor begyndte at slå igennem for et par år siden er ?Skyen? eller den såkaldte ?Cloud?. Der blev talt vidt og bredt om det, og termet blev kastet rundt i alle mulige sammenhænge.  Det var tydeligvis ikke alle der forstod hvad de talte om ? det var blot det seneste nye, og derfor var det vigtigt! Nu er der dog kommet lidt mere ro på, og hypen omkring skyen har endelig lagt sig. Det betyder dog ikke den er død ? nej, skyen lever i bedste velgående! Store spillere som Google, Amazon og Microsoft Azure viser tydeligt, at Skyen ikke var en døgnflue. Den er kommet for at blive, og den har bragt helt nye muligheder med sig.

Når de moderne virksomheder skal kigge efter It Løsninger står de altså i en interessant, og ganske svær, situation. Der dukker konstant nye teknologier op, og hvilke man vælger at benytte har stor betydning for hvordan man kommer til at klare sig. Hvis man kaster sig på den seneste bølge for tidligt, så risikerer man at knække nakken på det. Kommer man for sent i gang, jamen så overhales man af de modigere konkurrenter og må se sig selv sat på sidelinjen.

Det er dog muligt at være relativt konservativ og samtidig sætte innovationen op når det giver meningen. Det handler om at holde øje med de nye teknologier og deres udvikling, og så springe på så snart det har stabiliseret sig. Det er okay hvis en konkurrent eller to benytter en teknologi, så længe det ikke giver dem en kæmpe konkurrence-mæssig fordel. Så snart det tydeligvis er en fordel for nogen i din industri, så kan man roligt kaste sig ud i at benytte samme teknologier og forhåbentligt indhente de modige first-movers før de for alvor får sat sig på markedet og ens eksisterende klientel. Hold gerne møder løbende om dette.

Leder du efter en højskole?

XL Tøj til mænd