Selv den mest fantastiske, innovative og spektakulære Messestand i verden, vil ikke være effektiv, medmindre besøgende rent faktisk får den at se. Mens mange virksomheder investerer betydelige mængder tid og penge i, at producere en iøjnefaldende opstilling, overser de ofte vigtigheden af, at vælge den rigtige placering til deres stand på messen.

Entreprenører der har erfaring med, at få gode resultater på en messe, fokuserer ikke bare på at designe og opbygge selve standen, men vil også kunne rådgive dig om, præcis hvor den skal være placeret i lokalet, for at tiltrække den maksimale mængde besøgende.

Nybegyndere i udstillingsverdenen er ofte fristet til, at købe en plads til deres stand stand, der er tæt på indgangen. Det virker nemlig umiddelbart som et glimrende sted. Undersøgelser har imidlertid vist, at et betydeligt antal besøgende ikke involverer sig ordentligt i messen, før de er nået relativt langt ind i lokalet.

Selv om det normalt er fordelagtigt at være placeret langs en af de vigtigste gange på en messe, kan man, ved at vælge en placering tæt på en stand med mad og drikkevarer, siddeområder eller endda toiletterne, kunne tiltrække sig en del besøgende, da det er steder, hvor folkemængderne har tendens til at samles. Nogle folk bruger desuden disse områder som mødepunkter, da de er lette at udpege og finde hen til.

Hjørner og kryds kan også være gode steder, da det bringer trafik fra flere retninger, og de besøgende har en tendens til at stoppe op, da de overvejer hvilken retning de nu skal gå. Det giver dine medarbejdere mulighed for at engagere sig med dem. Messepladserne på hjørnerne skaber også en  følelse af mere plads, som kan gøre dem langt mere indbydende, end de overfyldte små stande, der får gæsterne til at føle sig indespærrede.

Nogle små udstillere bliver bekymrede, hvis de finder ud af, at deres messestand er placeret ved siden af en stand fra et større firma. De frygter at de vil blive overset. Men sådan en placering kan faktisk  være til din fordel. At være i område med høj trafik vil nemlig øge din synlighed, og hvis nabostanden bliver overfyldt, vil de besøgende sandsynligvis kigge rundt på andre stande, mens de venter på at komme til.

Hvis du stadig er bekymret for at blive overset, fordi en stor nabostand stjæler al opmærksomheden, så  kan en professionel designer give dig masser af tips og tricks, der får din egen messestand til at skille sig ud og tiltrække opmærksomhed, selvom den er langt mindre. Det kan være ting som ekstra illustrationer, iøjnefaldende motiver eller en sektion der lokker folk med gæstfrihed og interessante gaver.

Elementerne du har i din stand, er mindst lige så vigtigt som placeringen af standen. Sørg for, at folk kan bevæge sig rundt for at se dine udstillingsmaterialer og produkter, uden at skulle bevæge sig rundt i en labyrint af udstyr og møbler.