Vi har alle nogle ting, vi kan gå og brokke os over, omkring vores arbejdsplads. For nogle er det kæmpe problemer, som hver dag får dem ét skridt tættere på at sige op, og finde sig et job et andet sted. For andre er det bare småting, der går dem på igen og igen, men som ikke er så generende at de ikke kan leve med det. Deres arbejdsdag ville dog være så meget bedre, hvis bare de kunne slippe for disse gener.

Når den slags problemer er så udbredte, hvorfor bliver der så ikke gjort noget ved det? Enhver chef eller leder med bare den mindste smule empati, må da have det forfærdeligt over, at så mange af de ansatte ikke har det godt på arbejdet. Selv hvis lederen var helt følelseskold, så ville det da give mening at give de ansatte de bedst mulige arbejdsvilkår. Vi ved alle sammen godt, at små irritationsmomenter som dem vi oplever på arbejdspladsen suger vores energi, og gør os mindre produktive. Det er da også blevet bevist gang på gang i videnskabelige undersøgelser. Det skader altså ikke alene de ansatte, men også virksomhedens bundlinje, når der ikke bliver gjort noget ved de irriterende processer og ting på en arbejdsplads.

Problemet ligger ofte i, at chefen ligesom de ansatte har været på arbejdspladsen så længe, at de ikke længere lægger mærke til de små ting der irriterer. Han eller hun kan sagtens være opmærksom på, at noget ikke er helt hensigtsmæssigt, men det kan være uoverskueligt at skulle gøre noget ved hver eneste lille ting. Det skal også siges, at et problem der er stort for dig, godt kan være noget lederen er opmærksom på, men som ikke generener vedkommende direkte. Så kan det være svært at prioritere.

Forbedringer sker ofte først, når der kommer en ny leder ind udefra. En ny leder har nemlig ikke stirret sig blind på de eksisterende problemer, og kan derfor forestille sig løsninger. En eksisterende leder kan gøre meget af det samme, ved at optegne et eksempel på en gennemtænkt arbejdsplads. Det handler om mentalt at skrotte alt der er nu, og forestille sig at man bygger det op fra bunden. Så bliver det pludseligt let at se, at parkeringspladsen skal være tættere på døren, og at det skal være muligt for de ansatte at booke møder med et Pronestor Display. Det handler om at sprænge de eksisterende rammer, så de ikke længere farver og begrænser beslutningsprocesserne. Hvis man mangler inspiration, så er det værd at besøge andre virksomheder ? gerne nogle, der har rigtigt glade ansatte. Men det vigtigste er at undgå problematikken, hvor man bare har accepteret hvordan tingene er, og ikke kan forestille sig at det kan gøres på nogen anden måde. Hvis du møder modstand, så prøv at bringe en person ind udefra ? det kan ofte gøre underværker.