Vi hører mere og mere i medierne om At IT sikkerhed er en vigtig ting. Problemet er At selv TV værterne og journalisterne ikke ved hvad de snakker om.?IT Sikkerhed? er blevet et eller også andet term. Som man slynger rundt om sig med. Uden helt, at vide hvad det dækker over. Det har også noget, at gøre med At det dækker over, så ufatteligt meget.

Men problemet er At snakken pludseligt handler om de her overfladiske terminologier. Chefen siger til sine ansatte At de skal have større fokus på IT sikkerhed. Det får den tekniske leder til, at tænke over. Hvad der mon egentligt menes med det. Og han kigger lidt hurtigt online. Her finder han ud af At et antivirus program reklameres med som værende et effektivt værktøj til, at øge IT sikkerheden på Så han installerer det på alle computere i virksomheden. Og krydser?IT Sikkerhed? af tjeklisten;

Men han har ikke taget sig af IT sikkerheden i virksomheden. , fordi han har installeret antivirus. Det er kun én lille del. Af det store brede koncept omkring den digitale sikkerhed. Hvad med firewall. Og har han gjort noget for, at implementere sikker mail? Når vi bevæger os fra et begreb der dækker over flere ting. Og forsimpler det til et overordnet koncept Så risikerer vi, at den øgede fokus blot fører til forsimplede løsninger. Det er endnu farligere. End når der er mindre opmærksomhed på det. For den øgede opmærksomhed fører til At personer uden forstand på de underliggende begreber og koncepter pludseligt laver ordre. Der ikke giver nogen mening. Når man får besked på, at gøre noget. Som ikke er rationelt Så åbnes der op for hurtige løsninger der blot tilfredsstiller den. Der har givet ordren. Det tager tid og fokus væk fra de områder. Der rent er vigtige.

Så, hvis du er chef i en virksomhed; Og efter, at have hørt historierne i medierne tænker At din virksomhed hellere på øge sin IT Sikkerhed Så er det fint Men lad være med, at bruge det ord i de ordrer du udsteder. Læs i stedet ganske overfladisk op på. Hvad der ligger under begrebet. Lav derefter ordre om, at tjekke op på. Og forbedre. De underliggende ting. Som antivirus. Firewalls. Sikker mail med videre.

Vær også klar til At tage imod feedback fra de teknisk ansatte du har. De ved med al sandsynlighed mere om emnet end du gør. Og du har brug for deres viden for, at gøre det her ordentligt Så du må sikre dig At din kommunikation er åben Så de ikke er bange for, at forholde sig kritisk til, at hvad du beder dem om. Du bør starte en dialog med dem; Og få dem med på vognen.