Vi ved alle sammen godt At moden er noget der skifter med tiden. De fleste ser, men denne udvikling som værende en form for konstant forandring At det ikke bevæger sig i den ene eller også den anden retning. Men, at det blot fluktuerer fra ét punkt til et andet. På en næsten kaotisk måde. Moden er ikke blevet?bedre? end den var for 10 eller også 20 år siden. Den er anderledes. Der er ikke tale om en udvikling som sådan. Blot en ændring i en vilkårlig retning Hvis du kunne tage noget tøj. Der er moderne i dag. Og sende det 20 år tilbage i tiden Så ville folk dengang grine af det. Det ville ikke blive set som moderne. Det ville slet ikke passe med tidens trend. Mode bevæger sig ikke?op ad?. Folk i fortiden ville ikke?genkende? nutidens tøj som værende mere moderne. End det der var moderne dengang.
Der er, men et andet lag af moden; Som ser ud til, at være mere lineært i sin udvikling. Det handler om de områder som moden innoverer på Da modebranchen fungerer som et nogenlunde frit marked Så er områderne for innovation selvfølgeligt dikteret af de områder. Som forbrugerne skaber efterspørgsel på. Hvad vi som forbrugere efterspørger. Når det kommer til tøj. Er noget der har ændret sig med tiden. Modsat mode-tendenserne som sådan Så har denne ændring, men ikke været vilkårlig. Den følger en klar linje.
Man kan forestille sig At de første ting folk efterspurgte i kommercielt tøj var At det var billigt Hvis prisen ikke var tilpas lav Så ville folk foretrække, at sy eller også strikke deres tøj selv. Man innoverede derfor på produktionsteknikker der kunne sænke prisen, så meget At forbrugerne ville foretrække, at købe tøjet frem for selv, at lave det. Derefter var det de rent praktiske faktorer. Der drev efterspørgslen; Den varmeste vinterjakke. Eller de mest vandtætte vinterstøvler. Var dem der blev solgt flest af. Antaget, at prisen var den samme. Det æstetiske aspekt ændrede sig helt vildt og uforudsigeligt Men områderne for innovation var stadig kraftigt styret af markedet.
Hvilket bringer os til den nuværende tendens for tøj og mode. Kvalitet. Vi er nået til et punkt i menneskehedens udvikling. Hvor tøj produceres virkeligt billigt. Og hvor de praktiske aspekter dækkes rigtigt godt. Det vi danskere søger i dag. Når vi kigger efter modetøj. Er kvalitet. Vi vil hellere købe et par højkvalitets rieker støvler der kan holde i flere år. End et par super flotte og virkeligt billige støvler. Der skal skiftes om 6 måneder. Det er en tendens drevet af vores voksende forståelse for klima-forandringerne og den måde. Som vi hver især selv bidrager til dem på. Bæredygtighed er blevet moderne;, Men ikke på den flimsede og tilfældige måde. Det er det næste naturlige skridt på stigen for. Hvad vi som forbrugere anser som vigtigt. I et moderne produkt.