Vi ved alle sammen godt, at moden er noget der skifter med tiden. De fleste ser dog denne udvikling som værende en form for konstant forandring: at det ikke bevæger sig i den ene eller den anden retning, men at det blot fluktuerer fra ét punkt til et andet, på en næsten kaotisk måde. Moden er altså ikke blevet ?bedre? end den var for 10 eller 20 år siden: den er bare anderledes. Der er ikke tale om en udvikling som sådan: blot en ændring i en vilkårlig retning. Hvis du kunne tage noget tøj, der er moderne i dag, og sende det 20 år tilbage i tiden, så ville folk dengang grine af det. Det ville ikke blive set som moderne: det ville slet ikke passe med tidens trend. Mode bevæger sig altså ikke ?op ad?: folk i fortiden ville ikke ?genkende? nutidens tøj som værende mere moderne, end det der var moderne dengang.
Der er dog et andet lag af moden, som ser ud til at være mere lineært i sin udvikling. Det handler om de områder som moden innoverer på. Da modebranchen fungerer som et nogenlunde frit marked, så er områderne for innovation selvfølgeligt dikteret af de områder, som forbrugerne skaber efterspørgsel på. Hvad vi som forbrugere efterspørger, når det kommer til tøj, er noget der har ændret sig med tiden. Modsat mode-tendenserne som sådan, så har denne ændring dog ikke været vilkårlig: den følger en klar linje.
Man kan forestille sig, at de første ting folk efterspurgte i kommercielt tøj var, at det var billigt. Hvis prisen ikke var tilpas lav, så ville folk foretrække at sy eller strikke deres tøj selv. Man innoverede derfor på produktionsteknikker der kunne sænke prisen så meget, at forbrugerne ville foretrække at købe tøjet frem for selv at lave det. Derefter var det de rent praktiske faktorer, der drev efterspørgslen: den varmeste vinterjakke, eller de mest vandtætte vinterstøvler, var dem der blev solgt flest af, antaget at prisen var den samme. Det æstetiske aspekt ændrede sig altså helt vildt og uforudsigeligt, men områderne for innovation var stadig kraftigt styret af markedet.
Hvilket bringer os til den nuværende tendens for tøj og mode: kvalitet. Vi er nået til et punkt i menneskehedens udvikling, hvor tøj produceres virkeligt billigt, og hvor de praktiske aspekter dækkes rigtigt godt. Det vi danskere søger i dag, når vi kigger efter modetøj, er kvalitet. Vi vil hellere købe et par højkvalitets rieker støvler der kan holde i mange år, end et par super flotte og virkeligt billige støvler, der skal skiftes om 6 måneder. Det er en tendens drevet af vores voksende forståelse for klima-forandringerne og den måde, som vi hver især selv bidrager til dem på. Bæredygtighed er blevet moderne, men ikke på den flimsede og tilfældige måde: det er det næste naturlige skridt på stigen for, hvad vi som forbrugere anser som vigtigt, i et moderne produkt.